Սուրբ Խաչը կամ Խաչվերացը Հայ եկեղեցու կարևոր
տոներից մեկն է, հաստատված՝ խաչի վերադարձը պանծացնելու ու, միաժամանակ,
զորությունը ներբողելու համար: Ինչպես հավաստում են ազգագրական
աղբյուրները, ժողովրդի մեջ տոնը գլխավորապես առնչվում է ննջեցյալների
հիշատակը նշելու, պահպանելու հետ, դրանով իսկ յուրօրինակ ձևով սերունդներին
ավանդելով նախնյաց պատմությունը:
Այսպես, Սուրբ Խաչի օրը Շիրակի թե քաղաքում, թե գյուղերում համարյա
յուրաքանչյուր տուն մի ուլ էր մորթում, ամբողջությամբ կախում թոնրում և
խորովում:Այնուհետև, որպես մատաղ, այն բաժանում էին մոտ դրացիներին: Այդ
մսից փաթաթում էին լավաշի մեջ և, իբրև ննջեցյալների բաժին, տանում դնում
էին գերեզմանատան քարերի վրա: Այդ օրը ազգականները նաև նոր ննջեցյալատիրոջ
տուն էին ուղարկում սև հագուստներ և մի կենդանի ուլ: Զանգեզուրի նույն
տարում ննջեցյալ ունեցողները Սուրբ Խաչի ուրբաթ օրը ոսպով շորվա էին եփում
ու, իբրև հոգեբաժին, գերեզմանները օրհնել էին տալիս, ինչպես նաև ուխտի էին
գնում մոտակա վանքերն ու ոչխարներ զոհաբերում: Սուրբ Խաչի օրը
ննջեցյալներին բաժին տանելու և նրանց հիշատակը հարգելու սովորությունները
ընդունված էր և մինչև այժմ էլ կատարվում է ամբողջ Հայաստանում ու իր
արմատներով առնչվում է նախնիների պաշտամունքի հետ՝ դրանով իսկ մշտապես
պահպանելով հոգևոր կապը հին և նոր սերունդների միջև:
Ահա, հենց այս խորհուրդը ունի Սուրբ Խաչի տոնը, որը նախնիների հիշատակը պահպանելու առումով, թերևս միակն է մեր տոնակարգում: Ուստի, տոնելով Սուրբ Խաչը, հանգստություն մաղթենք մեր նախնիների շիրիմներին ու վերածնվենք մեր նախնիների պայծառ օրինակով...
Ահա, հենց այս խորհուրդը ունի Սուրբ Խաչի տոնը, որը նախնիների հիշատակը պահպանելու առումով, թերևս միակն է մեր տոնակարգում: Ուստի, տոնելով Սուրբ Խաչը, հանգստություն մաղթենք մեր նախնիների շիրիմներին ու վերածնվենք մեր նախնիների պայծառ օրինակով...